مواد موثر بر رازیانه

پیشتر در خصوص خواص دارویی و غذایی رازیانه صحبت کردیم.اما در ادامه این مطلب هدف را بر این امر قرار داده ایم تا با شما در خصوص ترکیبات شیمیایی رازیانه صحبت کنیم.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید تا در خصوص شیوه های ترکیب این گیاه با گیاهان دیگر اطلاعات مفیدی کسب کنید.

حدود 50 الی 60 درصد اسانس رازیانه تلخ را ترانس آنه تول و 10 الی 20 درصد اسانس را فنچون (Fenchone) تشکیل می دهد. ترکیبات قلیایی در فراکسیون های اولیه اسانس تقطیر شده وجود داشته و به واکنش رنگی پیرول جواب مثبت می دهد. حدود 50 الی 60 درصد اسانس رازیانه تلخ را ترانس آنه تول و 10 الی 20 درصد اسانس را فنچون (Fenchone) تشکیل می دهد.

 

گروه بازرگانی ملکی به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های صادرکننده گیاهان دارویی در ایران این افتخار را دارد که به عرضه و فروش عمده رازیانه در ایران و هاورمیانه بپردازد.شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیوه های فروش و ارسال با مشاورین م در تماس باشید.

 

اسانس رازیانه شیرین دارای بیشتر از 10 درصد متیل کاویکول،بین 1 تا 10 درصد فنچون (Fenchone) و مقادیری از د-لیمونن (D-Limonen)، د-فلاندرن (D-(phellanderin، اسید آنیزیک (Anisic Acid)، آنیزآلدئید (Anisaldehyde)، آمپول فنچول، و فنچن (Fenchene)، میرسن ((Myrcene، پاراسیمن ((P-Cymene، توین (Thuyene)، ترپینن، بورنئول، ایزوبورنئول، ترپینن، کامفن، آلفا و بتاپینن  می باشد.

 

فواید رازیانه 

 

رازیانه (Foeniculum vulgare Mill) گیاهی از خانواده چتریان است که علاوه بر استفاده های دارویی، در مصارف تغذیه ای، تولید مواد آرایشی، عطر سازی، معطر کردن خوراکی ها و نوشیدنی ها کاربرد وسیعی دارد. با توجه به اهمیت بالای مقادیر و ترکیبات اسانس رازیانه ، محتوا و ترکیبات شیمایی رازیانه ایران بررسی شد.

 

در این مطالعه ۵۰ اکوتیپ رازیانه از مناطق مختلف ایران جمع آوری شدند و در مزرعه تحقیقاتی پردیس ابوریحان، دانشگاه تهران، کشت و در سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ مطالعه شد. با تعیین مرحله ۷۰ درصد خمیری دانه که بیشترین مقدار اسانس قابل استحصال را دارد، محتوای اسانس آن ها در ۲ سال متوالی و نیز ترکیبات شیمیایی اسانس آن ها بررسی شد.

 

ترکیبات شیمایی رازیانه

 

نتایج نشان داد که اکوتیپ های ساری، قزوین، چاهستان، کلیبر و حاجی آباد دیررس (۱۷۶ روز تا ۷۰ درصد خمیری)، الموت، دماوند، اردبیل، کوهین، گیوی، مغان، خاش، کاشان، مشکین شهر، خلخال، مرودشت و فزوه میان رس (۱۳۱ روز تا ۷۰ درصد خمیری دانه) و بقیه اکوتیپ ها زودرس (۹۲ روز تا ۷۰ درصد خمیری) بودند.

 

به صورت میانگین هر ۲ سال، اکوتیپ های رزن، فزوه، مرودشت، کاشان، ساری، کلیبر و اراک دارای محتوای اسانس بیش از ۵/۳درصد (به ترتیب با مقادیر ۹۶/۳، ۶۹/۳، ۶۸/۳، ۶۶/۳، ۶۵/۳، ۶۵/۳ و ۵۴/۳ درصد) بودند. نتایج بررسی ترکیبات شیمایی رازیانه با دستگاه GC-MASS نشان داد که بیشترین مقدار لیمونن مربوط به اکوتیپ سنندج، بیشترین مقدار فنچون متعلق به اکوتیپ ساری، بیشترین مقدار ترانس آنتول متعلق به اکوتیپ خاش و بیشترین مقدار متیل چاویکول متعلق به اکوتیپ کلیبر است. تاثیر اقلیم منطقه منشا هر اکوتیپ بر خصوصیات مورد مطالعه، مشهود بود.